Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Zákon č.106/1999Sb versus radnice Ostrava-Jih

Zákon o svobodném přístupu k informacím dává občanům právo získat informace zdarma, s vyjímkou poplatku za mimořádně rozsáhlé vyhledávání informací.ÚMOb Ostrava-Jih jej však evidentně zneužívá k zastrašení příliš zvědavých občanů.

Když jsem žádal městský úřad Ostrava-Jih o kopie smluv a objednávek jednoho odboru za několik měsíců, poprvé jsem se střetl s obstrukcí ve formě poplatku za počet kopírovaných materiálů a mimořádně rozsáhlé vyhledávání. Jednalo se tehdy o 879 kopií, které úředníci vyhledávali v devíti lidech osm hodin. Vzhledem ktomu, že jsem žádal o elektronickou podobu kopií, nesouhlasil jsem tehdy s poplatkem za tvrobu kopií, což úřad hájil nutností materiály vyhledat, udělat kopie a ty posléze naskenovat. Když jsem v druhé stížnosti poukázal na nesmyslnost takového jednání, úřad již nepožadoval úhradu tvorby kopií, dokonce v následně vyžádaném záznamu o vyhledáván nebyla  o tvorbě kopií žádná zmínka, a pouze vyžadoval poplatek za mimořádně rozsáhlé vyhledávání. Tehdy jsem byl ještě neotrkaný a tak jsem boj s větrnými mlýny vzdal a informace oželel. Paradoxem toho je, že informace jsou vyhledány, ale byly zřejmě skartovány, protože jsem odmítl zaplatit.

Podruhé jsem se stejným postupem setkal při žádosti kopie jedné smlouvy, kdy úřad vyžadoval poplatek 163Kč za mimořádně rozsáhlé vyhledávání přesahující hodinu práce úředníka. Byla to smlouva jen několik málo měsíců stará, kterou jsem posléze dohledal v rejstříku smluv do několika minut, neboť byla veřejně přístupná, což jsem do té doby netušil, respektive jsem neznal její přesný název a vyhledávač smluv nepracuje dodnes zrovna logicky. Po mé stížnosti na tento postup, radnice svůj postoj přehodnotila a materiál mi obratem zaslala zdarma.

Potřetí jsem měl problém s kopii rozsáhlého materiálu, který radncie měla, ale díky velikosti nešel poslat obyčejně eletronickou poštou. Tentokráte mi bylo nabídnuto, že mi materiál může být zaslán v papírové formě, což by obnášelo náklady na kopírování více než sta stran, proto jsem nejprve zvažoval osobní návštěvu se záznamovým médiem, abych nakonec zažádal o zaslání materiálu na CD s tím, že si je zaplatím (podle ceníku 5kč/CD). Po tomto mi materiál byl zaslán přes úschovnu zdarma, což mne mile překvapilo, ale také dokázalo, že není třeba za každou cenu po občanech žádat poplatky.

Zatím posledním mým střetem s "úředním šimlem" a neochotou sdělit občanům zákonné informace byla má poslední žádost, jsem žádal o částky proplacené jednotlivým firmám za údržbu veřejné zeleně. Úmyslně jsem žádosti rozdělil na roky 2015 a 2016. Úředníci však bez mého vědomí, žádosti sloučili, z neznámých důvodů si připojili tři zcela neadekvátní dotazy, které zvýšily čas vyhledávání a obratem mne informovali o nutnosti uhradit částku 1.304Kč za mimořádně rozsáhlé vyhledávání (8hodin x 163Kč). Když jsem se proti tomuto postupu ohradil a poukázal na neoprávněné sloučení dotazů a přidání otázek,  byly mi doručeny dvě oznámení o výši úhrady, nyní již na správné otázky, ale v součtu cena stále shodná. Opět jsem podal proti postupu stížnost k nadřízenému orgánu a magistrát mé stížnosti dal zapravdu a uložil městskému úřadu do 10ti dnů od doručení přehodnotit svůj postup a v případě trvání na mimořádnosti vyhledávání informací, toto řádně zdůvodnit. Až po mé druhé stížnosti, kdy ani po měsíci od doručení úřad nekonal, mi byly požadované informace doručeny zdarma, údajně v termínu daném magistrátem, neboť úřadu bylo rozhodutí doručeno až měsíc a dva dny od vyhotovení, kdy mně  doručení trvalo Českou poštou devět dní.  

Těchto několi případů jasně dokládá zneužívání institutu poplatku k odrazení občanů, žádat informace, které radnice nechce zveřejnit, ač ze zákona musí. V posledním případě se ani nedivím, protože informace, které jsem prostřednictvím těchto dvou dotazů získal, jsou více než zajímavé, ale o tom až příště.

Autor: Pavel Janík | čtvrtek 15.6.2017 21:57 | karma článku: 14,38 | přečteno: 303x
  • Další články autora

Pavel Janík

Proč jen se historie musí stále opakovat :-(

Jeden by řekl, že se lidé ze svých chyb poučí. Většinou se to tak děje, ale zrovna u nás na Jihu je to jen nesplnitelné přání,alespoň co se radních týká.

7.1.2019 v 22:03 | Karma: 8,72 | Přečteno: 387x | Diskuse| Ostrava

Pavel Janík

Víra ve změnu a následná realita

Je smutné, že se starosta městského obvodu Ostrava-Jih pravidelně chvástá jak s občany diskutuje a jak jim pomáhá při řešení problémů. Bohužel já jsem měl opakovaně smůlu.

16.7.2018 v 10:40 | Karma: 6,91 | Přečteno: 268x | Diskuse| Ostrava

Pavel Janík

A zase ten starosta...

Dlouho jsem nepsal, protože jsem nejprve musel vyřešit potřebu některých lidí dokázat mi, jak to chodí se svobodou slova, když má člověk vlivné přátelé a moc. Dnes jsem však už nevydržel a zase se pokusím vypsat svůj názor.

8.6.2018 v 0:16 | Karma: 12,60 | Přečteno: 516x | Diskuse| Ostrava

Pavel Janík

Omluva řediteli ZŠ a MŠ B.Dvorského panu Mgr. M.Kosíkovi a pedagogům

Každý má právo na svobodu slova, ale vždy se může stát, že psaná forma nemusí být vždy pochopena tak jak je myšlena.

25.4.2018 v 20:31 | Karma: 12,69 | Přečteno: 1246x | Diskuse| Ostrava

Pavel Janík

Zásady - k čemu? Zbytečnost!

Nedávno jsem zde přemýšlel, k čemu je starosta, který neví o důležitých věcech v obvodu. Dnes nechápu, proč radnice schvaluje Zásady, když se jimi neřídí :-(

28.11.2017 v 12:27 | Karma: 9,48 | Přečteno: 395x | Diskuse| Ostrava
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Langšádlová končí jako ministryně pro vědu a výzkum. Nahradí ji Havel?

25. dubna 2024  8:08,  aktualizováno  13:31

Přímý přenos Helena Langšádlová z TOP 09 končí ve vládě Petra Fialy. „Předsednictvo TOP 09 děkuje ministryni pro...

Vrah hodil tělo ubodaného muže do žumpy, tam tlelo dva měsíce. Dostal 20 let

25. dubna 2024,  aktualizováno  13:27

Krajský soud v Ostravě poslal na dvacet let do vězení 62letého Karla Machalu za to, že předloni v...

Odvrátili jsme dronový útok na Minsk z území Litvy, tvrdí Bělorusko

25. dubna 2024  13:11,  aktualizováno  13:21

Šéf běloruské tajné služby (KGB) Ivan Tertel ve čtvrtek uvedl, že se podařilo zmařit dronový útok...

Ministerstvo vyčlenilo vakcíny pro těhotné. Válek apeluje na přeočkování dětí

25. dubna 2024  11:30,  aktualizováno  13:10

V Česku stále rapidně přibývá případů černého kašle. „Registrujeme 956 nových případů,“ řekla...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

  • Počet článků 90
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 503x
Jsem fyzioterapeut a mám dvě malé dcery. Zajímá mne dění ve městě, ve kterém žiji a není mi lhostejné, jak vedení obvodu nakládá se svěřenou mocí a poukazuji a budu poukazovat i dále na polopravdy a lži, kterými radnice "krmí" věřejnost pomocí  médií placených z peněz občanů.
Zároveň poukazuji na chyby, kterých se dopouští. Ne proto, abych je špinil, ale proto, aby MĚLI ZPĚTNOU VAZBU a mohli se z ní poučit.

Seznam rubrik